O archetypowym ciężkim rocku Earthless z płyty „Rhythms from a Cosmic Sky”, o wyjątkowo ciekawych strukturach eklektycznego „The Common Task” Horse Lords, o cohenowsko-wychillowanej taneczności Balthazara z płyty „Fever” i o artystycznym popie Fiony Apple z płyty „Fetch the Bolt Cutters”
#18 Boris/Merzbow, Ozzy Osbourne, Møster!, Brian May
O awangardowym noise-rocku Borisa i Merzbowa z płyty „2R0I2P0”, o zaskakująco przyzwoitym „Ordinary Man” Ozzy Osbourne’a, o jazz-prog-rockowym „Dust Breathing” zespołu Møster! i o nie do końca świetnej „Back to the Light” Briana Maya
#17 John Frusciante, Fever Ray, Ronnie Wood, Ptakova
O flircie Johna Frusciante z elektroniką z płyty „Maya”, o niejednoznacznym solowym debiucie Karin Dreijer w postaci „Fever Ray”, o starym dobrym rock’n’rollu Ronniego Wooda i przyjaciół z płyty „I’ve Got My Own Album to Do” i o ambitnym popie (choć nie w pełni udanym) Ptakovej z „Sumy wszystkich dźwięków”
#16 Baasch, Pixies, Nothing But Thieves, Puscifer
Krótko o nowych piosenkach System of a Down, a już dłużej o świetnej elektronice Baascha z płyty „Noc”, o przeciętnym „Beneath the Eyrie” Pixies, o niejednoznacznym „Moral Panic” Nothing But Thieves i o co najmniej intrygującym „Existential Reckoning” Puscifera
#15 IDLES, Viagra Boys, Tame Impala, Metallica
O punkowym ataku IDLES z płyty „Ultra Mono”, o delikatnej taneczności Tame Impali z płyty „The Slow Rush”, o kombinowanym punku Viagra Boys z płyty „Street Worms” i o bardzo kontrowersyjnym „S & M 2” Metalliki
„Najbardziej pociągają mnie piosenki z ukrytą historią” – rozmawiamy z Lavią Hart
O inspiracjach, pasjach, fascynacjach, ulubionych gitarach, wulkanach, mieszaniu stylistyk, nawet o filozofii i o wielu innych sprawach nie zawsze związanych tylko z muzyką.
#14 The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Eivind Aarset, Dale Cooper Quartet, Skalpel
O bardzo gęstym darkjazzowym debiucie The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, o mrocznym groovie Eivinda Aarseta z płyty „Elctronique Noire”, o ilustracyjnej muzyce wiatru Dale Cooper Quartet z „Astrild Astrild” i o klasycznym jazzowym nujazzie Skalpela
#13 Chick Corea, John Abercrombie, The Lounge Lizards, Jan Garbarek/Keith Jarrett
O bogatym „The Vigil” Chicka Corei, o miejskim „Night” kwartetu Johna Abercrombiego, o dziwacznym debiucie The Lounge Lizards – „The Lounge Lizards” i o nieziemskich improwizacjach Jan Garbarka z napisanej przez Keitha Jarretta płyty „Luminessence”
#12 Son Lux, Republika, PJ Harvey, The Comet Is Coming
O nietypowym popie Son Lux z płyty „Tomorrows I”, o klasycznych „Nowych sytuacjach” Republiki, o alternatywnym grunge’u PJ Harvey z płyty „To Bring You My Love” i o jazzowej mieszance wybuchowej The Comet is Coming z płyty „Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery”
#11 Bohren & der Club of Gore, A Perfect Circle, Skee Mask, Robert Plant/Alison Krauss
O powolnym darkjazzie Bohren & der Club of Gore z płyty „Black Earth”, o świetnym „Thirteenth Step” A Perfect Circle, o delikatnej elektronice Skee Mask z płyty „Shred” i o słodko-nudnawej „Raising Sand” Roberta Planta i Alison Krauss
#10 Moby, Nightmare, Sebastien Tellier, Foo Fighters
O miszmaszu Moby’ego z płyty „All Visible Objects”, o specyficznym metalu Nightmare i płycie „The World Ruler”, o udomowionym „Domesticated” Sebastiena Telliera i o „The Colour and the Shape” Foo Fighters
#9 Ahmad Jamal, The Bill Frisell Band, Apollo 440, Pat Metheny, Harold Faltermeyer, Hedvig Mollestad Trio
O płycie „Marseille” weterana Ahmada Jamala, o „Lookout for Hope” Billa Frisella, o „Electro Glide in Blue” Apollo 440, o world music Pata Metheny’ego na płycie „Imaginary Day”, o ścieżce dźwiękowej Harolda Faltermeyera do gry Jack Orlando i o jazzrockowym Hedvig Mollestad Trio i płycie „Smells Funny”. A wszystko to w trio z Mateuszem Gholamy!
#8 Arctic Monkeys, The Strokes, Sonic Youth, Artur Rojek
O punkowo-żywiołowym”Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not” Arctic Monkeys, o świetnym powrocie The Strokes płytą „The New Abnormal” (i trochę o „Is This It”), o klasycznie undergroundowym „Daydream Nation” Sonic Youth i o ujmującym „Kundlu” Artura Rojka
#7 Frank Black, Om, Marta Zalewska, Beck
O gęsćiutkiej od pomysłów „Teenager of the Year” Franka Blacka (tego z Pixies), o mistyczno-medytacyjnej „Advaitic Songs” duetu Om, o pop-rockowym debiucie „Marta Zalewska” Marty Zalewskiej i o chillującym dreampopie Becka z płyty „Hyperspace”
#6 Stach Bukowski, Mike Oldfield, Junior Kimbrough, Dead Sara
O pop-rockowym debiucie „Czerwony SUV” Stacha Bukowskiego, o jakże klasycznym „Tubular Bells” Mike’a Oldfielda, o esencji bluesa „Most Things Haven’t Worked Out” Juniora Kimbrough i o energetycznej „Dead Sara” zespołu Dead Sara
#5 Infected Mushroom, Trombone Shorty, Coals, Queen
O rockowym psyh-trance płyty „Legend of the Black Shawarma” duetu producenckiego Infected Mushroom, o synkretycznym „Backatown” Trombone’a Shorty’ego, o chłodnej melancholii płyty „docusoap” duetu Coals i o pomniku Queen w postaci „A Night at the Opera”
#4 Pluralone, Karaś/Rogucki, Lonker See, Tom Waits
O „To Be One With You” projektu Pluralone (czyli Josh Klinghoffer z RHCP z kolegami), o „Ostatnim bastionie romantyzmu” nieoczywistego duetu Karaś/Rogucki, o stonerowo-jazzowej „Hamza” Lonker See i o młodzieńczym „Closing Time” Toma Waitsa
#3 Deftones, The The, Algiers, Mňága a Žďorp
O melancholijnej agresji Deftones z płyty „White Pony”, o doskonale brzmiącym „Mind Bomb” The The, o apokaliptycznej „There Is No Year” Algiers i o swojskim „Made in Valmez” Mňága a Žďorp
#2 Dead Weather, Tool, Mdou Moctar i John Frusciante
O chaosie (nie)kontrolowanym) na płycie „Sea of Cowards” Dead Weather, o „Fear Inoculum” zespołu Tool (zaskakująco zgodna nasza opinia), o pustynnym rocku Mdou Moctara na płycie „Ilana (The Creator)” i o „The Empyrean” Johna Frusciante
#1 Black Pumas, Slaves, Low Roar, Bokka
Krótko o nas i czym jest Pokój Muzyczny. A potem konkretniej: o soulowo-funkowej i bardzo przyjemnej płycie „Black Pumas” zespoł Black Pumas, o ironicznym punku duetu Slaves na „Take Control”, o senności i melancholijności w brzmieniu projektu Low Roar na płycie „0” oraz o debiutanckiej płycie zespołu Bokka (zatytułowanej „Bokka”).